رفتن به مطلب
انجمن تایم کد
  • 0
Amirreza

تعریف فیلد و تفاوت interlace و progressive

سوال

16 پاسخ به این سوال تا کنون داده شده است

Recommended Posts

  • 0
در 51 دقیقه قبل، amirreza گفته است :

با سلام منظور از Fields در premiere چیست؟

درود.

فیلد فقط در پریمیر نیست. یه معیار تصویری هست. در این اموزش به طور کلی در موردش توضیح دادم. البته اموزش مربوط به افترافکت میشه. ولی اون قسمت فیلدش رو ببینید کاملا دستگیرتون میشه داستان چیه.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
  • 0

واقعا ممنون

توضیحات کامل و عالی بود

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
  • 0

توضیحات محمد رضای عزیز کامل بود و فقط یکی دو نکته دیگه ای که من میتونم برای ویدئو های (Interlaced Video) اضافه کنم اینه که:

1. در ویدئوهایی که بصورت PAL گرفته شدند باید Separate Fields روی Upper Field First قرار بگیرند.
2. در ویدئوهایی هم که بصورت NTSC گرفته شده اند باید Separate Fields روی Lower Field First قرار بگیرند.

لازم به ذکر است که در این گونه ویدئو ها تعداد فریم ها همیشه به علت کامل کردن تصاویر 2 برابر هستند؛ به عنوان مثال یک ویدئو با 24 فریم در ثانیه در حقیقت 48 فریم در ثانیه میباشد.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
  • 0

این هم یک آموزش ساده اما بسیار مفید از ( ( برای Deinterlace کردن فیلمها بصورت مجازی.

دریافت فایلها همراه با آموزش ()
پسورد فایل: www.timecode.ir

 

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
  • 0

کاملا" درست است البته با رواج روش تصویر برداری پراگرسیو کلا" این مشکلات حل شده

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
  • 0
در 2 ساعت قبل، media گفته است :

کاملا" درست است البته با رواج روش تصویر برداری پراگرسیو کلا" این مشکلات حل شده

دوست عزیز اما این تکنیک مشکل نبوده و هنوز هم مورد استفاده قرار میگیره، مزیت این تکنیک دو برابر شدن نرخ فریم، بدون مصرف پهنای باند اضافی است و بیشتر در فیلهای ورزشی (برای ثبت فریم بیشتر) استفاده میشود.:have-a-nice-day:

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
  • 0

بر خلاف نظر شما من که سالها در محیط  فیلد مونتاژ کردم میدانم این مشکل بزرگی بود همانگونه که تلویحا" اشاره فرمودید اصولا" فیلد زائیده ضعف سیستم های تلوزیونی برای انتقال بیت ریت مورد نیاز  در پخش Air بود حالا در سیستم پراگرسیو  شصت مدل تصویر را اعم 50p -60p 30 p انواع کذک و سیستم پال و ntsc و وووو میزیرن تو تایم لاین و export میگیرن و انگار نه انگار که تا همین ده سال پبش هر کدام از اینها کنار هم قرار گرفتنشان یک فاجعه بود

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
  • 0
در 26 دقیقه قبل، media گفته است :

بر خلاف نظر شما من که سالها در محیط  فیلد مونتاژ کردم میدانم این مشکل بزرگی بود همانگونه که تلویحا" اشاره فرمودید اصولا" فیلد زائیده ضعف سیستم های تلوزیونی برای انتقال بیت ریت مورد نیاز  در پخش Air بود حالا در سیستم پراگرسیو  شصت مدل تصویر را اعم 50p -60p 30 p انواع کذک و سیستم پال و ntsc و وووو میزیرن تو تایم لاین و export میگیرن و انگار نه انگار که تا همین ده سال پبش هر کدام از اینها کنار هم قرار گرفتنشان یک فاجعه بود

هنگام میکس و ادیت چند قطعه فیلم (در صورت interlace بودن یکی از قطعه ها) با هم دقیقا مشکل پیش میاد حرف شما کاملا درسته، اما از تکنیک ها باید در جای خود و زمان خود استفاده کرد.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
  • 0
در 4 ساعت قبل، media گفته است :

در سیستم پراگرسیو  شصت مدل تصویر را اعم 50p -60p 30 p انواع کذک و سیستم پال و ntsc و وووو میزیرن تو تایم لاین و export میگیرن و انگار نه انگار که تا همین ده سال پبش هر کدام از اینها کنار هم قرار گرفتنشان یک فاجعه بود

یه بخشش به خاطر پیش رفت نرم افزار هاست، که تایم لاین هاشون مولتی فرمت شدن و میشه همه نوع فرمتی رو در یک تایم لاین قرار داد. اما به قول دستمون

در 3 ساعت قبل، Nst گفته است :

هنگام میکس و ادیت چند قطعه فیلم (در صورت interlace بودن یکی از قطعه ها) با هم دقیقا مشکل پیش میاد

این اتفاق وقت خروجی بخوایم نخوایم می افته. تایم لاین ها مولتی فرمت شدند ولی بهرحال وقتی خروجی گرفته میشه باید کل اون فیلم تحت عنوان یک فایل با فریم ریت و مختصات فیلدی مشخص پخش بشه.

 

در 18 ساعت قبل، Nst گفته است :

این تکنیک دو برابر شدن نرخ فریم، بدون مصرف پهنای باند اضافی است و بیشتر در فیلهای ورزشی (برای ثبت فریم بیشتر) استفاده میشود.

این مورد جالب بود. نمی دونستم. اگه میشه بیشتر توضیح بدید.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
  • 0

1- 50i اصالت نرخ فریم 50p را ندارد با یک تست اسلوموشن ساده تفاوت محسوس خواهد یود بعبارتی در 50i در حقیقت 50 فریم گرفته نمیشود بلکه همان 25 فریم است که هر فریم در قالب 2 فیلد گرفته شده

2 - مولتی فرمت شذن  تایم لاین نرم افزارها همچنان نمی تواند مشکلات و دردسرهای اسکن i  حل کند شما اگر در سیستم اینترلیس یک تایم ری مپ بدهید کمی با اسپید بازی کنید و ریورس هم داشته باشید تنظیم صحیح فیلد در یک قطعه فبلم میسر نخواهد بود

3 - استفاده از اینترلیس در فیلم های ورزشی یا هر برنامه برادکست ذیگر تنها به دلیل قدیمی بودن تجهیزات و هزینه بالای تعویض آنهاست ولا غیر

4- تمامی دوربین های حرفه ای مدرن  که توانایی super slow motion گرفتن را دارند اپراگرسیو  هستند و نه اینترلیس

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
  • 0
در 11 ساعت قبل، Mohammad.Reza گفته است :

این مورد جالب بود. نمی دونستم. اگه میشه بیشتر توضیح بدید.

کلاً تکنیک Interlaced برای کم کردن پهنای باند ایجاد شد. دقیقا در سایت در اولین سطر توضیح داده شده:

اما بد نیست هم مطالعه کنید.

 

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
  • 0

 در سیستم 50i در حقیقت 50 فریم با نیمی از اطلاعات هر فریم داریم یعنی در هر فریم یک خط اطلاعات است و یک خط فاقد اطلاعات (فیلد 1 و 2  ) که در فریم بعد جای این خطوط حاوی اطلاعات با هم عوض میشوند و با انطباق این دو فریم (نیم فریم از نظر اطلاعات ) بر هم به یک فریم کامل می رسیم .در حقیقت  در سیستم 1080i تنها 540 خط حاوی اطلاعات داریم

پس در عمل از نظر اصالت فریم در انتقال اطلاعات هیچ نوع مزیتی به  25 p  نداریم حتی در استخراج اسلوموشن . اصولا" اسکن i زاییده محدودیت تکنولوژی بوده و امروز که نرخ انتقال دیتا بالاتر رفته و محدودیت گذشته وجود ندارد هیچ دلیلی برای تصویربرداری با اسکن  i وجود ندارد   مطلبی که من روی آن تاکید می کنم Interlace  یک سیستم خارج از رده و امروزه و تاکید میکنم امروزه  بلا استفاده است .

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
  • 0

مدیا ما ایرانیا هنوز با این مدل ویدئو ها حالا حالا ها کار داریم برادر من!

 

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
  • 0
در در 1395/10/05, 23:12:14، media گفته است :

1- 50i اصالت نرخ فریم 50p را ندارد با یک تست اسلوموشن ساده تفاوت محسوس خواهد یود بعبارتی در 50i در حقیقت 50 فریم گرفته نمیشود بلکه همان 25 فریم است که هر فریم در قالب 2 فیلد گرفته شده

 

به همین دلیل تعجب کردم وقتی شنیدم توی برنامه های ورزشی برای اسلو کردن استفاده می شده. بنظرم همون دلیل پایین بودن پهنای باند منطقی تر هست.

 

در در 1395/10/06, 22:53:30، media گفته است :

پس در عمل از نظر اصالت فریم در انتقال اطلاعات هیچ نوع مزیتی به  25 p  نداریم حتی در استخراج اسلوموشن

دقیقا بنظرم توی اسلوموشن هیچ تاثیری نداره. یه زمان باب شده بود تو فیلم سازها. مثلا طرف فیلم می اورد برای من واسه تدوین، با افتخار هم می گفت 50i گرفتم که راحت بتونی اون صحنه هایی که میخوایم رو اسلو کنی!!!

حالا وای به حال وقتی که طرف خلاقیت هم از خودش در می کرد. صحنه های اسلو رو اینترلیس می گرفت. صحنه های معمولی رو پروگرسیو!!! آش شعله قلم کاری می شد تایم لاین پروژه!

در در 1395/10/07, 01:04:44، Nst گفته است :

مدیا ما ایرانیا هنوز با این مدل ویدئو ها حالا حالا ها کار داریم برادر من!

 

موافقم. تا یه سیستم جدید بخواد جا باز کنه، مخصوصا تو سازمان، باید تمام تجهیزات رو آپگرید کنند. و اینم یعنی هزینه. هزینه هم که جای دیگه خرج می شه!

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
  • 0
در در 1395/10/06, 02:19:50، Nst گفته است :

اما بد نیست هم مطالعه کنید.

خیلی روی این مقاله نمی شه حساب کرد. بعضی جاهاش می لنگه. اولا که راجر ایبرت فقید منتقد سینما بود، نه کارگردان!

دوم اینکه اساس مقایسه اینترلیس و پروگرسیو روی این گذاشته شده که 1080p ، نرخ فریمش 60 هست. در صورتی که 24،25 و 30 هم داره.

شما دو نفر که استادید ولی برای کاربرهایی که این مطلب رو دنبال می کنند و دوست دارن به یه جمع بندی برسند:

- اول اینترلیس آمد و بعد پروگرسیو. علت هم نبود امکانات و رفیق بد بود! اینترلیس پهنای باند کمتری اشغال می کرد، و در زمان های دور هم مردم آه نداشتن با ناله سودا کنند، چه برسه به پنهای باند بالا برای انتقال حجم بالای اطلاعات در ثانیه.

- حالا چرا اینترلیس پهنای باند کمتری به خودش اختصاص می داد: چون مراحل ثبت تصویر رو تبدیل می کرد به دو بخش. جای اینکه یهویی 1080 خط رو ثبت و منتقل کنه. می یومد تقسیم ش می کرد به دو قسمت. هر قسمت 540 خط. پونصد و چهل تای اول رو که می فرستاد، سریعا بدی رو انتقال می داد. تلویزیون هم دست اخر این دو تا 540 تا رو می ذاشت رو هم می شد همون 1080 خط.منتهی این تقسیم این 1080 به دو تا 540 تا همچین الکی هم نبود و قانونی واسه خودش داشت.

- حالا قانون چی بود: سیستم ضبط می یومد اول قاب ش رو به 1080خط افقی تقسیم می کرد. این خط ها از بالا شماره گذاری می شد. 1و2و3و4و تا هزار و هشتادمین خط. بعد اسم کلیه خط های فرد رو گذاشت odd و کلیه خط های زوج رو گذاشت even. این دسته بندی رو هم به صور کل بهش فیلد. فیلد های زوج و فیلد های فرد. اما مثل ما ایرانی که عادت داریم شناسنامه بچه رو یه اسم می زاریم، بعد در طول زمان به اسم های دیگه صداش می کنیم، odd رو هم بهش lower field و even رو upper field می گفتند. 

/monthly_12_2016/mg08_1_fields_300.gif.b079de96fe10641463a975a1d4f8183a.gif" alt="mg08_1_fields_300.gif">

- از اونجایی که در ینگه دنیا، سعی می کنند فرقی بین دختر و پسرها نگذارند، پس یه قانون دیگه هم گذاشتند که این دو تا دسته فیلد با هم دعواشون نشه. گفتند نمی شه که همیشه odd اول بیاد. even هم دل داره. این شد که تو بعضی رزولیشن ها even اول میاد و تو برخی odd. به اولویت بندی هم اصطلاحا می گن field order. پس یه وقت توی افتر و پریمیر و جاهای دیگه وقتی دارید سکانسی باز می کنید، تو تنظیمات چشم تون خورد به فیلد اوردر، یه نگاه به راش ها بندازید تا زنگ بزنید به تصویر بردار بگید، اقا شما پسری هستی یا دختری!

mg08_03_fieldrender.gif

- اما خوب این اینترلیس یه مشکلاتی هم داشت. مثلا تو تصاویری که حرکت سوژه یا دوربین سریع بود. مثل تصویری که دوست مون از ببعی گذاشت. یا مثلا تصاویر ورزشی که طرف داره با فلان سرعت می دوه. خوب ایراد کجا بود؟! کاملا مشخصه، مثلا تو همین عکس ما، دوربین بی نوا تا اومده فیلد های فردِ ببعی رو ثبت کنه، ببعی یه وولی خورده و فیلد های زوجش وقتی ثبت شده که یکم تغییر ببعی اینور تر رفته بود.

a9q_capture.jpg

در واقع سرعت حرکت ببعی از سرعت ثبت فیلد ها بالاتر بوده. به همین دلیل هر دو گروه فیلد ها (زوج و فرد) ، نتونستند یه لحظه واحد از حرکت ببعی رو ضبط کنند. و تا گروه دوم با یه ریزه تاخیر، تونسته حرکت رو ثبت کنه. واسه همین بود که دیدند این اینترلیسن همچین آش دهن سوزی هم نیست. دقت کنید که تو صحنه های ثابت یا کم تحرک خیلی تفاوتی بیش اینترلیسن و پروگرسیو نخواهید دید.  بعدها که علم و صنعت پیشرفت کرد و شاهد عبور و مرور دیتاها با پهنای باند بیشتری بودیم، سر و کله پروگرسیو پیدا شد.

- پروگرسیو دیگه حوصله تقسیم بندی فیلد و این قرتی بازی ها رو نداره. میگه شما هر ژانگولری می خوای جلوی دوربین من انجام بده، من در آن واحد تصویرت رو قلومبه می گیرم،قلومبه هم بهت تحویل می دم. منتهی پهنای باند داشته باش که مارو علاف نکنی، هوا بیرون سرده!

 

پس گول 50i که کنار مشخصات اینترلیس ثبت شده رو نخورید. اون 50 تا، 50 فریم کامل نیست، 50 تا فیلد هست که تازه رو هم که بزاری میشه همون 25 فریم عادی. پس فکر نکنید با گرفتن تصاویر اینترلیس صحنه های اسلوموشن بهتری خواهید داشت!!! برای تصویر های اسلوموشن برید سراغ دوربین هایی که توانایی این رو دارند در ثانیه به جای مثلا 25 فریم، 50 فریم یا چه می دونم، 1000 فریم در ثانیه ثبت کنند. اینطوری شما وقتی شما بیاین اون هزار تارو که فقط توی یک ثانیه گرفتی، با خست تمام، فقط ثانیه 25 تاش رو به مخاطبت نشون بده، یه تصویر اسلو باحال خواهی داشت.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال نظر یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید نظر ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در انجمن ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری


×